nuffnang

Thursday, June 27, 2013

cerita jerebu

salam gojes

masih lagi nak cerita pasal jerebu.. ko taw tak masa heboh2 pasal jerebu, opis aku ada wat family day kat a famosa melaka (ya ampun entri pasal family day ada dalam draft tapi aku tak publish lagi.. OP lom bagi officially gambar la) masa ni memang teruk taw.. tapi gigih gak kena buat sebab payment sume da clear..

terus terang aku cakap memang teruk taw. bayangkan aku kan dok condo kat tingkat 19, bukak je pintu bau asap amat kuat dan tak nampak pape dan aku taw ini amat bahaya untuk anak aku. aku pon tak de la bukak pintu sangat ms kat condo.. aku biakan anak aku banyak main dalam umah.. 

kalau nak kua pegi memana ke aku akan minta encik suami masuk kat lobby condo n terus cecepat masuk dalam keta.. dalam keta pon pakai aircond.. kesihatan anak harus diutamakan.. tak sanggup aku nak tengok beby rizqin sakit,, masa mula smpai aku tak endah sangat pasal ni. pastu aku tengok mata dia mcm berair je n rizqin pon mcm tak berapa nak boleh survive ngan cuaca kat melaka.. tu yang aku amek langkah drastik buat pengawalan ketat bila nak kua.. 

keadaan jerebu yang berterusan akan mendatangkan kesan buruk kepada semua orang terutama yang berisiko tinggi seperti bayi, kanak-kanak, orang tua, wanita mengandung , pesakit jantung dan respiratori juga mereka yang sensitive kepada habuk, orang yang merokok termasuk mereka yang sentiasa bekerja di luar pejabat atau rumah

NASIHAT KESIHATAN SECARA UMUM UNTUK MENCEGAH PENYAKIT AKIBAT JEREBU

i. Orang ramai dinasihatkan supaya, sejauh mana yang boleh, berada di dalam bangunan.
ii. Kurangkan aktiviti lasak di luar rumah.
iii. Orang ramai dinasihatkan supaya kerap membasuh muka dan bahagian-bahagian yang terdedah kepada jerebu.
iv. Orang ramai dinasihatkan supaya minum banyak air.
v. Mereka yang menggunakan kenderaan yang berhawa dingin hendaklah menghidupkan alat penghawa dingin (mod: kitaran dalam) dan menutup semua tingkap
vi. Penutup hidung dan mulut hendaklah digunakan oleh mereka yang melakukan aktiviti di luar terutamanya mereka yang berisiko tinggi.
vii. Mereka yang mengalami penyakit-penyakit seperti batuk, selsema, asma, sakit mata, jangkitan paru-paru yang kronik hendaklah datang ke klinik dengan seberapa segera jikalau keadaan penyakit bertambah teruk.
viii. Perokok dinasihatkan supaya berhenti merokok.
ix. Sentiasa mendapatkan maklumat terkini daripada media massa dan mengikut nasihat daripada pihak berkuasa.

aku taw entri yang aku wat ni mcm terlambat sebab cuaca da makin pulih.. tapi as a peringatan untuk semua.

baik cegah dan beringat dari sekarang sebelum jadi apa2 ape.. kan ke.....

MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DARI MERAWAT (betol ke ayat aku ni?? muahahaha)

nota chomell: walaupon cuaca kat melaka tak berapa oke tapi alhamdullilah family day 
berjalan lancar.

salam sayang selamanya
ibu rizqin ♥♥

No comments:

Post a Comment